الاثنين، مارس 26

من تعروا من أجل مصر(شعر محمد حسن مندور)

ياللي انتي إسمِك معرفوش أنا شوفت صورتك

إحساس غريب مفهمتهوش وكأني زورتك

حسيت كأني مش جدع إزاي تركتك ...

تنزلي ضد الوحوش أنا مش جدع أنا دوري قبلك

إوعاكي تحني قوتك أو يبان فـ عنيكي هم

بكرة اللي جرحك ينقتل بينا وبينهم تار ودم

ومتخجليش اللي انكشف مش عار يدينك

ولا صورة فاضحة في وسط أهلك ولا نقص دينك

اللي انكشف شرف البلاد مش شيء يهينك

الإهانة لينا إحنا إحنا اللي معرفناش نصونك

ومتزعليش ولا تطلبيش الدم مـ اللي معندهوش

شافوا صورتك لبسوا ألف من الوشوش

اللي يقولك لابسة حتة جلابية من غير زراير

طب قولي فين هي القضية ......

يا ابن الحلال لو واحدة زانية ....

ملهمش حق ينجسوها

مش هقولك عرف بلدك ولا دين أبوك هي فطرة في القلوب

والنخوة مش شيئ يُشتري إلحق رجولتك روح وتوب

دة حتي الشيوخ بعض الشيوخ بيقولك إية

تحرير دة إية اللي بشرف دة بيزنوا فيه

روح يا شيخ جتك القرف سبتلهم إية ؟؟

لما إنت مش عارف حدودك بتفتي لية

لو من سعادتك أشوفلي جلاد يعملني راجل

بدال ما أشوف الليل نهار وعذاب مراجل

وانضرب في الأخرة بسياط من جهنم

تفتكر ممكن تعود لو حتي تندم ....

يا مصر إية اللي جرالك الدياثة بقت في دارك

والنخوة راحت ياما نفسي أغسل بإيدي عارك

دية اتخصخصت ويا اللي راح زي الأمانة

والضمير والشهامة يا مخلصين

واترمت بإيدينا واحنا مغمضين

ومتساقين ومخمورين ومسلسلين

ومركوبين بس الحقيقة مركزين

في لابسة إية ولابسة لية ونازلة فين

يا اخوانا عييييييب يا اخوانا عيب

بس بردو فيكي ناس نضربلهم تعظيم سلام

قاموا ثاروا هزوا قلعة النيام

قالوا نشجب وندين نفس كلمة النظام

طب انسي يا شيخ دم الشهيد بيع ضميرك

إلحق إحجز كرسي ليك قبل ما يسبقله غيرك

روح وسلم عـ اللي خان والعن تلامذة الميدان

اللي أشرف من فصيلتك متلاقيش فيهم جبان

لكن تبيع شرفك أهو دة اللي يعجبله الزمان

أنا قلت مرة من يادوب كام شهر فاتوا

يعني إية تكشف عذاري كل اللي عاشوا بشرف

وبكام ولية ضاع الشرف جتكوا القرف

بس النهاردة بقول يا ناس جتنا القرف

إحنا انخرصنا يوم ما كشفوا عرض بنت من الصعيد
قاموا سحلوا غادة

لاقونا نايمين في العسل ضربوا عزة بالبيادة

والعسل كان سكري والسكات بقي زي عادة

قاموا عروا مصر وفي الميدان قدام عنينا

طب هو لسة فاضل إية يمكن مجاش الدور علينا

مسيرة يجي فمتقلقيش روحي وانضمي لزمايلك

اللي سبقوكي بشرف ما انا أصلي جايلك

ما انا لو سكت من النهاردة بكرة هلقاني في مكانك

هيعروا مين معدتش فارقة أمي أختي بنت عمي

نسوان كتيرة وانا جنسي ميت كبر وسمي

يا والد البنت المصون إنت غلطان مـ البداية

كان فيها إية لو كنت سمتها نغم أو كاميليا أو عبير

أو كنت واحد من قرايب المشير ....

أو كنت مـ الإخوان صدقني كانت تفرق كتير

لكن اللي زيك واللي زيي ...

ملهمش غير رب العباد هو الخبير

والشكوي ليك يا رب سامع شكوتي

عروا البنية دبحوني حتي فـ نخوتي

يابنت مصر راح أقولها تاني

اللي انكشف مش عار يدينك

إنتي أشرف مـ الشرف ولا شيئ يهينك

اللي انكشف زادك طهارة

ومزادش فيهم غير حقارة

فمتزعليش من الخروف أبو قرن دلدل من دياثته

باعك لديب أبو قلب ميت من خساسته

والجبان علي كل لون واقف يهلل من دناوته

يارب سامع شكوتي ملناش إمام نلجأ إليه زي الفاروق

الكل باعنا الكل سابنا وركبونا في راس خازوق

أنا راجع الميدان عشان أقول الحق ولو قالولك إنه

مفيهوش غير كام ولد إعرفي إنهم من نفس جنسي

أنا راجع الميدان أقول للظلم لأ ولو قالولك إنه

مفيهوش غير ولد يبقي نفسي

أنا راجع الميدان ومعايا وحدي الحق ولو قالولك إنه

مفيهوش ولد يبقي مت شهيد ..

وابقي أقابلك في الجنة ويا حور عيني

وساعتها بس أقدر أجيب مهرك وأقولك

تتجوزيني ؟؟!!!! .......

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق