الاثنين، مارس 26

جناح اتسرق .. جناح ورق .. من غير ريش( شعر شيماء يسري مختار)

حبيت اكتب شعر بسيط يكون بريء مش موزون ميتجملش
طلع شعر ماسخ كله حزين زي قهوة سادة من غير وش
ادي الطفل اللي حب ببراءة بصدق زازأ كتير هزيان كتكوت حلم بعش
ادي الطفل عشان يكبر لازم يعرف يكذب عشان يطير لازم يغش

.. ألم
بسمة صغيرة ضحكة مجروحة
رسمة حب على الرملة بالموج ممسوحة
قسمة لفن أصيل بس اتسرقت اللوحة
لحن شجن لعصفور جميل لكن نغماته صرخاته مبحوحة

.. نغم
يا نيل انت ليه حزين
قنابل غازات سالت دموع ملاين
بتنزف عليك هديرك أنين
انت كنت كدة هادي ولا كنت ناوي علي كمين
و يا ريت لو تداوي الجراح و تلتئم قبل ما تدوم لسنين

.. ألم

و بألم يعود النغم ..

جناح جناح جناح

جناح مكسور نواح

بيطيير في الجراح
بيسأل الألم .. بيسال الألم هل راح؟!

و بيسأل امتى الصباح؟
جناح جناح جناح

بيطير في البراح

بيسأل الشعب عن الأرتياح



..

جناح بيوشوش العيون القوية

بيفكر العيون المنسية

بيبعث اللي انقتل بسلاح



بيداوي بجناحه الجراح

جناح في سحابه سماح

في رفرفته صراخ !



بيسأل الشعب عن الأرتياح

و على عود بيعود

بيسأل أمتى الصباح؟!

.. و هل في صباح ؟!!!

.. و يموت النغم !!

و يظهر فقط في شكل دقات !





أحاسيس السعادة
بتنطق بالشهادة
ماتت يا سادة
بمنطق الألم

سلطة و سيادة
هولوكوست غزة و ابادة
زلزال فوق العادة
بس الحياة قسم

التعمير عبادة
والحب إرادة
والعمل اشادة
والخلق كرم
و بتسأل السعادة منطق الالم
بشرف الحب والعبادة و مسؤلية القسم
مين اللي بنا و مين اللي هدم
!!مين اللي هدم
..الدقات هدمت!

الكون صمت !

المطر تجمد

لا يسقط !

يسقط الجناح في مكان آخر

لا يري .. فالضباب آسر !!

أتمنى أن أطير لألمس قوس قزح

ولكن ألوانه باهتة بداخله قرح

لا يلمس دفىء مشاعر الشمس

إحساس ظلام دامس لذكرى الأمس

فقط لمن أحس

أشرح ..

لي الوان الكرامة لا أنبطح

لي سحاب خيال شطح

لي شجر نيزك طرح

لي الحب لي الفرح

لي جوارح و صدر انشرح

أعرف اني لا أعرف المرح

و لكن لي حق في الفرح !

.. يمكن

يمكن أن تمطر

و أرى و ألمس قوس قزح

ياآآاه .. انها تمطر الآن!!

نعم الآن

سأعزف على الكمان

مالك حزين إنسان

لكل أنين آوان

أنتظر للخلق للحق بيان !

آآآه اسمع النغم و لي حنين !!

حنين حزين
حب سجين
شدا شجين
ألم برنين
لنبض أنين
بيموت لسنين
لقلب ثمين
كم أمين
بريء كالجنين
برحم جنتين
ميثاق متين

حنان صادق لآمنين
حياة للعاشقين
وفاء للذاكرين
ولاء للمتفانين
يبقى للمتسامحين

ولا يظل المكان ثابت للمارين
نطل عليه فنذوقالآسى هاربين
فالاحساس باقي نازف مر كمين
مرة من عذاب قطرة حب متناقضين
و لكن...
يذهب الحب مع من أحب..
وتظل الذكرى ..
!!!و يبقى الحنين



الحورية تغني من جديد و تؤجج الذاكرة

الاحساس الحر كم عنيد .. فكرة ماكرة !

شجون عابرة

ولكنها آلام مسيطرة

عن أسئلة محيرة

و للأجوبة لست مبصرة

فهي لست عابرة

بل واقفة صابرة

فهل يوما سترى

و تعرف يا ترى

ليت شعري امحي الثرى

فدموعي في الشمس انعكاسات جوهرة

و في الغسق حمرة خجل و كحل تبروز آسرة

و امتدت في الليل لتبرز النجوم المتبعثرة

و أصبحت في الشفق لا تنسى متجددة آمرة !


و يطير العصفور

بين السطور

لا يزال مكسور

على صخر محفور

نشيده الماثور

بلا ديكور !

انه فقط اراد العبور !

اراد الرقص مع الحياه

و هو عليها و على عشه غيور !!


يا حياة يا معاكسة
ترقصي معايا رقصة
خطوات جديدة اغنية بصة
مع الهوا باليرينا ليها أصة !
و ايه بداية القصة ؟ !!!!
نغم ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق